Sunday, March 22, 2015

محمد‌جواد خاوری

این حقیر منبع معتبری در اختیار ندارم که زندگینامه آقای محمد‌جواد خاوری در آن آمده باشد. در فضای مجازی انترنت هم دنبال زندگینامه آن بزرگوار گشتم ولی چیزی به‌درد‌‌خوری نیافتم. مطالبی را که در زیر می‌خوانید از وبسایت «ویکی‌پدیا، دانشنامه آزاد» گرفته‌ام. ویکی‌پدیا زندگینامه محمد‌جواد خاوری را به هیچ کتاب و منبعی استناد نمی‌کند. از اینجا دریافتم که که ما در فضای مجازی انترنت سخت فقیر‌ایم که حتی مجبور می‌شویم زندگینامه نویسندگان مان را از زبان و نوشته‌های دیگران نقل کنیم.

امیدوارم که زندگینامه آقای خاوری که در زیر می‌آید درست باشد. و اگر درست نباشد مجبور مان کند که زندگینامه نویسندگان مان را خود مان با استفاده از منابع دست اول بنویسیم تا مجبور نشویم که مطالب نادرستی در باره آنها از زبان دیگران نقل کنیم.

زندگینامه
محمد‌جواد خاوری در سال 1346 خورشیدی در بامیان افغانستان به دنیا آمد. در کودکی با والدینش به ایران مهاجرت کرد و در مشهد مقیم شد. در کنار تحصیل به مطالعات ادبی روی آورد و چندین داستان کوتاه نوشت. از اوایل دهه هفتاد به ادبیات عامیانه علاقمند شد و به گردآوری و پژوهش ادبیات شفاهی مردم هزاره پرداخت.
در سال 1376 خورشیدی عضو «مرکز فرهنگی نویسندگان افغانستان» شد و در کنار آن به عنوان عضوی در فصلنامه ادبی، هنری «در‌دری» به روزنامه‌ نگاری پرداخت.
تشکیل مؤسسه در‌دری
در سال 1381 خورشیدی او و تعدادی از دوستانش «مؤسسه فرهنگی در‌دری» را تشکیل دادند و به انتشار فصلنامه فرهنگی، ادبی و هنری «خط سوم» پرداختند.

آثار چاپ شده او


  • پشت کوه قاف، ناشر: مرکز فرهنگی نویسندگان افغانستان 1376
  • امثال و حکم مردم هزاره، انتشارات عرفان، سال 1380
  • گزیده کتاب نیستان، 1380
  • دوبیتی‌های عامیانه هزارگی، انتشارات عرفان، سال 1382
  • قصه‌های هزاره‌های افغانستان
  • گل سرخ دل افگار



حادثه به آب انداخته شدن و توقیف
در سال 1387 کتاب «گل سرخ دل افگار» نوشته محمد‌جواد خاوری و چندین کتاب دیگر از جمله «شناسنامه افغانستان» نوشته بصیر‌احمد دولت‌آبادی توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به دریای هیرمند انداخته شد.

اعتراض به این حادثه
به آب انداخته شدن کتاب «گل سرخ دل افگار» اعتراضات گسترده‌ای را در بین مردم افغانستان ایجاد کرد و بسیاری از فرهیختگان و نویسندگان افغانستان خواستار برکناری عبدالکریم خرم وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان شدند.


No comments:

Post a Comment