Sunday, September 13, 2015

مراسم شب نشینی (شوشی)

وقتی کودکی متولد می‌شود دو شب مراسم شب نشینی (شوشی) برگذار می‌شود. شب اول مردان و بچه‌ها و در شب دوم زنان و دختران تا صبح بیدار می‌نشینند. شوشی یکی از بهترین شب‌ّها برای مردم است که در آن به بازی و تفریح می‌پردازند.
خوردنی‌ها: در طول شب چای، گندم بریان، توت، مغز بادام، نقل و شیرینی، کشته، قروت و... سرو می‌شود. اول صبح تمامی مردان و بچه‌ّهای ده که در شوشی شرکت کرده‌اند یا نکرده‌اند برای صرف نان دعوت می‌شود.
بازی‌ّها: خر پشتک، نمایش (پیرمردی با ریش سفید  وعصا که با دیالوگ‌های خنده‌آور)، رقص، قصه‌گویی، چیستان گویی گروهی و بازی‌ها دیگر. بازی‌های دختران در این شب: آوازخوانی، رقص و بازی‌های دیگر.
هر کس تا صبح بیدار نماند و خواب برود لباسش را با تار و سوزن به فرش یا دوشک می‌دوزند. صبح روز اول همه مردان چه کسان که در شب نشینی شرکت کرده‌اند یا نه، آب گوشت می‌خورند و هر کس دنبال کارش می‌رود. روز دوم زنان صبح اول وقت شوربایی می‌خورند و دنبال کارشان می‌روند.

بعضی خانواده‌ها در شب اول شب نشینی برای نوزاد نام انتخاب می‌کنند و بعضی‌ها برای نوزاد از قبل نام انتخاب کرده‌اند و آن شب اعلام می‌کنند که نام نوزاد فلان است. اگر برای کودک نامی انتخاب نشده باشد همه کسان که در مجلس شرکت کرده‌اند یک نام می‌گویند. نام‌ها را روی کاغذ می‌نویسند و روی قرآن می‌گذارند و یکی از حضار کاغذی برمی‌دارد، روی کاغذ هر نامی باشد، نام کودک همان است. همه دوست دارند نام مورد علاقه‌شان روی کدام گذاشته شود، به همین دلیل همه خیلی هیجان‌زده می‌شوند و هر کس نام مورد علاقه‌اش انتخاب شود اظهار خوشحالی می‌کند.

No comments:

Post a Comment